Tullinge SK Tullinge SK   Köp Naturpasset. Registera och betala direkt här på hemsidan   Hyr vår klubbstuga   Köp karta över Lidaskogen med torp-spotting

Vi samarbetar med

Skrivet av Henrik Persson Inlagt  2017-03-26 20:21:06
Uppdaterad 2017-03-27 09:58:48
Sidan visad 345 gånger

Karta Gilau Sud Olle Andersson Blickar ut över terrängen Lemonad!!! Skogen Katten

Här kommer en rapport från förra helgens träningsläger i rumänska Cluj-Napoca med tio löpare från TSK.

Upplägg och idé

Bakrunden till lägret började sommaren 2016 då jag, Henrik, var och tävlade just i trakterna av Cluj-Napoca i Transsylvanien, som ligger ganska långt åt nordost i Rumänien nära Ungern.
En löpare som tidigare studerat i Sverige och sprungit för svensk klubb erbjöd sig att fixa fram lite kartor över området och inbjöd till att komma tillbaka för fler besök i den rumänska terrängen.

Sagt och gjort, när John Börjesson frågade på både skämt och allvar om var han tyckte vi skulle ha ett läger var mitt svar: Rumänien.

Årets läger och upplägg var helt eget arrangemang men vi fick hjälp på plats med kartor, träningar och uthängning.

Malmö första anhalten

Vi lämnade Stockholm på fredagseftermiddagen med tåget till Malmö där vi kom fram sent på kvällen men kunde trycka i oss både falafel och kebab på ett av Malmös bästa falafelhak till vrakpriser mot huvudstaden.

Lördag förmiddag bestod av ett sprintpass i centrala Malmö. Området Västra hamnen samt Slottsparken användes och här hade vi fått tag på kartor av Malmö OK.
I ett lätt regn sprang vi runt i det knixiga och roliga hamnområdet. Sedan lite jogg mellan och ny fart i Slottsparken som bjöd på relativt lätt orientering.

Efter en snabb lunch tog vi flygbussen ut till Malmös flygplats och hoppade på planet till Cluj-Napoca. Flygtiden var 2 timmar och det är ungfär lika långt att flyga till Cluj som till Milano eller Lyon.

Framme i Cluj plockade vi ut hyrbilar, hittade till vandrarhemmet, hämtade upp kartor och kunde till sist sent omsider få i oss en middag, återigen till vrakpris. Priset är någonstans mellan 1/3 och 1/2 mot Sverige.

Söndag - ekskog, bokskog och annan skog

Söndagsmorgon och dags för första träningspasset. Turen gick västerut två mil till lilla orten Gilau. Ute på en åker full med sopor parkerade vi bilarna och vi, tiomannatruppen, joggade upp till starten i snålblåsten och ett lätt snöblandat regn föll.

Gilau Sud

Terrängen bjöd till en början på ganska lätt oritentering men efter ungefär halvvägs blev det mer detaljer med stora och små raviner.
Alla var nöjda med träningen och en död halvuppäten ko skrämde livet ur de flesta på sluttampen av banan.

Olle Andersson

Lunch och shopping intogs i stadens största köpcentrum. Billigt var ordet sa Bull.

Eftermiddagspasset bjöd på lite annan typ av terräng ca 10 minuters bilkörning från vandrarhemmet. En hel del kupering, stora bokskogssluttingar och en del kluriga kontrollpunkter blev facit.
När vi kom tillbaka efter passet var det musikunderhållning på vandrarhemmet i form av olika band som spelade. Det var ett evenemang där olika band spelade på olika ställen runt Cluj och man fick reda på var ca 20 minuter innan bandet spelade.

Middag intog återigen nere på stan med en efterföljande billig taxi tillbaka upp till en säng för vila och sömn.

Måndag - lägersmästerskap, boskap och lemonader

Första passet på måndagen var lägermästerskap i ett halvöppet landskap där olika djur betade.
Med hårt stampat gräs, luriga buskage, lagom kupering och halvöppen skog blev det snabb fart. Inledningen på banorna vållade en del bommar men alla kom i mål.

Eftermiddagens träning var i samma område men då körde vi lite lugn distans med att prova rejäla sluttningar och att promenera i brant bokskog. Vissa var lite slitna och stod över.'

Tyvärr har vi ingen möjlighet att visa kartklipp eller banor från dessa två träningar.
Området ska användas för tävlingar helgen 1-2 april så vi har redan provsprungit delar av banorna och de kartorna som ska användas. Publicering sker efter 2 april.

Sista kvällen hängde vi på samma sportbar som vi ätit lunch på genom att spendera våra rumänska lei på efterrätter och lemonader.

Lemonad

Tisdag - träning och hemresa

Tisdagen var sista dagen. Vi tog farväl av vandarhemsvärden och hans stora rumänska vallhund och styrde mot flygplatsen.

Men dessförinnan hade vi i den soliga vårluften hunnit med ett skönt 90-minuterspass i fantastisk fin bokskog. Kanske lite lätt orientering ibland men väldigt naturskönt och lättlöpt. John hittade ett enormt blåsippefält och var smått lyrisk över det.

Runt lunchtid kom vi i god till flygplatsen och allting löste sig smidigt hela vägen hem till Stockholm med flyg till Malmö, flygbuss in till järnvägsstationen och till slut tåget fem timmar hemåt.

Fler besök?

Att Rumänien skulle fungera som orienteringsland var klart innan. Det fungerade även smidigt för gruppen att bo, äta och transportera sig.

Det finns säkert chans att för att det blir fler resor till Cluj-Napoca. Wizz Air öppnar upp rutten Skavsta-Cluj i april månad.

Finns även ett antal tävlingar varje går som avgörs runt Cluj.

Den som är intresserad av att veta mer, kontakta Henrik Persson.

Film

Det kommer komma en längre film från lägret. Först ska det levereras lite videomaterial till 10mila-tv och sedan klipper vi ihop något lite längre som kanske visas på bussresan ner till 10mila i Göteborg.

Länkar

Kommentarer >> Lägg in en kommentar

>> Logga in för att editera denna sida